میزان بروز عرق و بخار پنجره دوجداره بسیار کم تر از پنجره های عادی است. این موضوع را می توان یکی از امتیازات این گونه پنجره ها به نسبت پنجره های تک جداره در نظر گرفت.

اما به طور کلی چرا پنجره های دوجداره عرق می کنند؟ آیا عرق پنجره دوجداره موضوع نگران کننده ای است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

مولکول های آب همواره در هوای اطراف ما موجود هستند. این مولکول ها در صورتی که درصد قابل توجهی از هوا را تشکیل بدهند، اگر به جسم سردی برخورد کنند، دچار میعان شده و قطرات آب تشکیل می دهند. به همین دلیل است که معمولا در فصول سرد که پنجره ها به دلیل تماس با هوای بیرون سرد شده اند، محل مناسبی برای تشکیل این دست از قطرات هستند.

عرق و بخار پنجره دوجداره

در چه حالتی پنجره دوجداره عرق و بخار میکند؟

رطوبت به طور طبیعی در همه ساختمان ها وجود دارد. تقریباً هر ماده ای در خانه شما مقداری آب در خود نگه می دارد. بنابراین وجود شیشه های دوجداره نمی تواند مسئله عرق کردن شیشه ها را به طور کامل درمان کند. اما به مقدار قابل توجهی آن را کاهش می دهد.
میعان می تواند در خانه های نوساز بیشتر اتفاق بیفتد. زیرا مواد تازه هستند و رطوبت بیشتری دارند. در تابستان خانه شما به دلیل گرما رطوبت را جذب می کند. اما با توجه به اینکه درها و پنجره ها اغلب باز هستند، جریان هوای بهتری نیز دارید. به همین دلیل در فصول گرم، پدیده عرق و بخار پنجره دوجداره را مشاهده نمی کنیم.

تراکم در قسمت بیرونی پنجره

این امر اغلب زمانی اتفاق می افتد که خورشید زود طلوع می کند و دمای سطح بیرونی پنجره شما بالاتر از دمای سطح داخلی آن است. این بخار ها معمولا به سرعت ناپدید می شود. اگر نمی خواهید صبر کنید تا به طور طبیعی پاک شوند، می توانید آن ها را با پارچه پاک کنید. اگر به کرات شاهد بخار سطح بیرونی پنجره هستید، بررسی کنید که شکافی بین پنجره و قاب وجود نداشته باشد. تا نفوذ این بخار به داخل سبب ایجاد لکه روی سطح داخلی نشود.

بخار بین شیشه های پنجره دوجداره

مشاهده بخار بین شیشه های دوجداره، یعنی مهر و موم هوای بین شیشه ها از کار افتاده و گاز بین آن ها به بیرون نشت کرده است. ماده ای که بین دو لایه شیشه دوجداره قرار میگیرد، گاز مخصوصی است که اگر نشت کند، هوای عادی به جای آن وارد می شود. هوای عادی نیز دارای بخار آب است. در نتیجه تحت شرایط بخصوص می تواند منجر به میعان و مشاهده عرق و بخار پنجره دوجداره شود.
بسیار مهم است که مهر و موم ها هوادهی نداشته باشند زیرا هنگامی که گاز شروع به نشت می کند، دیگر در عایق کاری خانه شما موثر نیستند.

بخار در داخل پنجره های شما

عرق کردن سطح داخلی پنجره خصوصا در فصول سرد، بسیار رایج است. این امر به ویژه در هنگام صبح که دمای بیرون در طول شب پایین است اتفاق می افتد و کم کم با گرم شدن دما در طول روز پاک می شود. بروز این قطرات به دلیل رطوبت موجود خانه شما است؛ نه به خاطر پنجره ها.
عوامل داخلی خانه در این نوع عرق و بخار پنجره دوجداره موثر است. خانه‌ های دارای پلان باز، که در آن بخار پخت و پز از آشپزخانه در خانه پخش می‌ شود، بیشتر شاهد چنین قطراتی روی پنجره ها هستند. هر گونه رطوبت در محیط خانه منجر به بروز اینگونه قطرات روی شیشه ها می شود.

از بین بردن عرق و بخار پنجره دوجداره

در ابتدای فصول سرد سال، که شروع به گرم کردن فضای داخل خانه می کنید و اختلاف دمای قابل توجی بین فضای داخل و بیرون به وجود می آید، پدیده عرق و بخار پنجره دوجداره بیشتر مشاهده می شود. رفته رفته به دلیل کاهش رطوبت خانه به خاطر وجود وسایل گرمایشی، از میزان این بخارات نیز کاسته می شود. با اینکه که ممکن است باز کردن پنجره در زمستان (زمانی که می خواهید خانه خود را گرم کنید) بی معنی به نظر برسد، یک راه حل سریع برای خلاص شدن از بخار شیشه این است که پنجره ها را باز کنید. اما راه های دیگری هم برای این موضوع وجود دارد.
نوع پرده ها نیز می تواند بر میزان قطرات میعان شده تاثیر بگذارد. پارچه‌ های نرم‌ رطوبت بیشتری را در هوا جذب می‌کنند. بنابراین استفاده از پرده هایی که قابلیت جذب رطوبت دارند، به کاهش عرق پنجره می انجامد. اگر رطوبت روی پرده‌ها و کرکره‌ها نشست، حتماً آنها را با پارچه‌ای نرم پاک کنید. زیرا رطوبت به بروز کپک می انجامد. اگر پشت پرده‌هایتان اغلب خیس می‌شود، سعی کنید آن‌ها را هوا دهید تا کاملا خشک شوند.
اگر شیشه های تک جداره دارید و از تراکم به حدی رنج می برید که خانه شما نمناک است یا کپک می زند، قویاً به فکر تعویض پنجره ها باشید. هاگ های کپک می توانند اثرات مضری بر سلامت داشته باشند.
اقداماتی که می توانید برای کاهش تراکم انجام دهید:
1. یک پنجره یا درب را به صورت روزانه باز کنید تا اختلاف دمای کم شود.
2. در صورت وجود از دریچه های بالای پنجره استفاده کنید.
3. از فن های دمنده آشپزخانه و حمام استفاده کنید و آنها را برای مدت طولانی تری روشن نگه دارید.
4. پرده ها و کرکره ها را به منظور گردش هوا در مقابل پنجره ها باز کنید.
5. از رطوبت گیر استفاده کنید.
6. اطمینان حاصل کنید که هر چیزی که وارد خانه می کنید به درستی خشک شده باشد.
7. گیاهان را از طاقچه های پنجره جابجا کنید یا حداقل از میزان و زمان آبیاری آنها آگاه باشید.
8. می‌توانید جذب‌کننده‌های رطوبتی خریداری کنید که روی لبه‌ی پنجره قرار می‌گیرند.

5/5 - (1 امتیاز)