پنجره دوجداره کلنگی

پنجره دوجداره کلنگی

پنجره دوجداره کلنگی کدام است؟

پنجره دوجداره کلنگی به پنجره ای اطلاق می شود که در کنار دارا بودن شیشه دوجداره، با تکیه بر ضلع بالایی یا پایینی فریم پنجره باز میشود. در برخی از انواع پنجره دوجداره کلنگی، فقط می توان پنجره را از پایین و یا از بالا باز کردن. اما نوع دو طرفه آن هم موجود است. بازشوی پنجره های کلنگی را هم می توان به سمت داخل و هم به سمت بیرون محیط نصب کرد.
پنجره کلنگی ارزانترین نوع پنجره بازشوی دوجداره به شمار می رود. در کنار قیمت مناسب، کاربردهای متنوع و سهولت در استفاده، آن را به یکی از پرطرفدارترین انواع پنجره ها تبدیل نموده است. در ادامه بیشتر با ویژگی های این نوع از پنجره آشنا خواهیم شد.

انواع پنجره دوجداره کلنگی

پنجره دو جداره کلنگی را می توان در چهار دسته اصلی تقسیم بندی کرد.

1. پنجره کلنگی تک حالته: این نوع پنجره ها فقط از سمت بالا یا پایین باز می شوند.

2. پنجره کلنگی دو حالته: پنجره های دو حالته به هر دو سمت بالا و پایین باز می شوند.

3. پنجره کلنگی کشویی: در این نوع پنجره ها، شیشه هم به صورت کلنگی و هم به صورت کشویی قابلیت باز و بسته شدن دارد.

4. پنجره کلنگی ترکیبی: در این پنجره ها، هر لنگه از پنجره به شیوه متمایزی باز و بسته می شود. یا این که یک لنگه ثابت است و لنگه دیگر به صورت کلنگی ساخته شده. ممکن است لنگه های ثابت در زیر لنگه کلنگی واقع شوند و الزامی به افقی بودن راستای لنگه ها نیست.

خصوصیات و ویژگی های پنجره دو جداره کلنگی

پنجره های کلنگی برای باز شدن تا زاویه ای محدود طراحی می شوند. این زاویه در اکثر موارد بین ۳۰ تا ۴۵ درجه است. این امر بدین معناست که پنجره کلنگی را نمی توان تا انتها باز نمود. البته این موضوع با کاربرد این نوع از پنجره ها که در اصل برای فضاهای کوچک و به منظور تهویه هوا طراحی شده اند، سازگاری کامل دارد. در صورتی که برای نظافت یا مواردی از این قبیل نیاز به کامل باز شدن پنجره ها وجود داشته باشد، می توان با آزاد کردن ضامن بازویی پنجره را تا زاویه ۱۸۰ درجه نیز باز نمود.
پنجره دوجداره کلنگی در انواع ابعاد تولید و عرضه می شود. در صورتی که ابعاد پنجره بیشتر از ۵۰ سانتی متر در ۵۰ سانتی متر باشد، برای باز و بسته کردن آن به دو بازویی نیاز است و استفاده از یک بازویی وزن آن را تحمل نخواهد کرد.
یراق آلات پنجره دوجداره و بازوهای کناری پنجره دوجداره کلنگی برای نگه داشتن پنجره در زاویه مورد نظر تعبیه شده اند. این بازو ها کمک می کنند تا شیشه در زاویه مربوطه ثابت شود. به منظور قفل کردن این پنجره ها از قفل های دستگیره ای یا چفت های انگشتی استفاده می شود. در برخی از انواع پنجره های کلنگی،‌ قفل پنجره از نوع چفت موشکی یا فنری است. در این پنجره ها با وارد آوردن فشاری اندک روی لنگه کلنگی، می توان آن را در لنگه ضامن چفت کرد. گرچه این نوع از قفل ها ایمنی بالایی ندارند، اما برای استفاده در مکان هایی که دسترسی به آن ها دشوار است بسیار کاربردی هستند.

 

مزایای استفاده از پنجره دو جداره کلنگی

تا چندین سال پیش استفاده از پنجره دوجداره کلنگی در ایران رایج نبود و نمونه های آن را بیشتر در کشورهای غربی مشاهده می شد. حال آنکه با پیدایش نیاز به این نوع از پنجره ها و بررسی مزیت های آن ها رفته رفته این مدل پنجره نیز جای خود را در کشور پیدا کرد.
پنجره دو جداره کلنگی برای استفاده در محیط هایی که نیاز به تهویه و چرخش هوا دارند، گزینه ایده آلی محسوب می گردد. طراحی این نوع پنجره باعث سیرکولاسیون هوا در محیط می شود. این امر باعث شده تا پنجره کلنگی انتخاب مناسبی برای استفاده در آشپزخانه،‌ حمام، سرویس بهداشتی، راهروها، راه پله ها و کلاس های درس به شمار رود. علاوه بر این پنجره های کلنگی برای استفاده در محیط های کوچک بسیار کارآمد هستند. زیرا برای باز و بسته شدن نیاز به فضای زیادی ندارند.
نوردهی بالا، بازشوی زیبا، امکان استفاده ترکیبی در کنار انواع دیگر پنجره ها،‌ تولید در انواع ابعاد و قیمت مناسب از مزایای دیگر این نوع پنجره به شمار می روند.