ساخت پنجره دوجداره طرح دار

طراحی و ساخت پنجره دوجداره طرح دار متناسب با نمای ساختمان

صنعت طراحی نمای ساختمان در سال های اخیر رشد زیادی داشته است. خوشبختانه پنجره ها با شیشه های دوجداره طرح دار موفق بودند سهم خود را در این صنعت حفظ کنند. نکاتی کلیدی در استفاده از این نوع شیشه دوجداره در نمای ساختمان وجود دارد که به برخی از این موارد اشاره می شود:

  • در نمای ساختمان مسکونی از شیشه هایی با طرح و رنگ گرم استفاده می شود. ترکیب این شیشه های طرح دار و رنگی با چوب نیز بسیار زیبا خواهد بود.
  • در مکان های مذهبی از شیشه های طرح دار به شکل نوار باریک مستطیلی استفاده می شود تا هنگام تابش نور، چشم انداز زیبایی ایجاد شود.
  • برای ساختمان هایی که در کنار خیابان های پر تردد هستند، شیشه های طرح دار، به شکل مستطیل مناسب هستند.
  • برای اماکن خصوصی باید از پنجره دوجداره طرح دار مات و با رنگ تیره استفاده کرد تا حریم خصوصی افراد رعایت شود.

انواع پنجره های دوجداره طرح دار

شیشه های طرح دار تزئینی با تنوع بالا در بازار ارائه می شوند تا خریداران مطابق با سلیقه خود دست به انتخاب زنند. در این بخش به معرفی انواع پنجره دوجداره طرح دار پرداخته می شود:

  1. پنجره دوجداره با شیشه های رنگی (stained glass windows): شیشه ها می توانند تک رنگ باشند یا الگوی ثابتی از رنگ ها پشت سر هم تکرار شوند. این طرح شما را به یاد خانه های قدیمی خواهد انداخت.
  2. پنجره دوجداره با شیشه های مات (frosted glass windows): این شیشه ها طوری طراحی می شوند که نور کافی برای روشنایی ساختمان را از خود عبور دهند، در عین حال حریم خصوصی خانه شما را نیز حفظ خواهند کرد.
  3. پنجره دوجداره با شیشه های حکاکی شده (etched glass windows): این نوع پنجره دوجداره طرح دار، با سبک متفاوت در فرآیند ساخت شیشه ها؛ از انواع دیگر پنجره ها متمایز می شود.
  4. پنجره دوجداره با شیشه های الگو دار (patterned glass windows): تنوع طرح، سبک و بافت در این نوع از شیشه ها بسیار بالا است. حتی می توان این طرح ها را با هم ترکیب کرد و طرحی جدید ساخت.
  5. پنجره دوجداره با شیشه های اریب دار (bevelled glass windows): این شیشه ها دارای سطح چند وجهی هستند و طرح منحصر به فرد خود را دارند.

انواع پنجره دوجداره طرح دار

پنجره های دوجداره طرح دار برای چه ساختمان هایی مناسب است؟

هنگامی که ساختمان در معرض تابش مستقیم نور خورشید و یا انعکاس نور از سطح آب یا برف قرار دارد، استفاده از پنجره با شیشه های طرح دار انتخاب مناسبی خواهد بود. همین طور اگر ساختمان شما طوری طراحی شده که وسایل منزل در معرض تابش نور هستند، استفاده از پنجره دوجداره طرح دار از آسیب دیدن رنگ اثاثیه شما جلوگیری می کند.

اگر خانه یا دفتر کار شما در مکانی قرار گرفته که بسیار پر تردد است و افراد با نگاه های کنجکاوانه خود آرامش روانی شما را بر هم می زنند، استفاده از این نوع شیشه ها انتخاب بسیار هوشمندانه برای حل این مشکل است.

تفاوت ساخت پنجره دوجداره طرح دار و معمولی

تفاوت ساخت پنجره طرح دار با پنجره های معمولی

شیشه های معمولی بر خلاف شیشه های طرح دار کاملا مسطح ساخته می شوند. روش های مختلفی برای ساخت شیشه های پنجره وجود دارد اما در حال حاضر بیشتر شیشه ها، با روش شیشه شناور (float glass method)  ساخته می شوند. در این روش مواد اصلی مانند سودا، سنگ آهک و … را با هم ترکیب می کنند و تا دمای 1200 درجه سانتی گراد حرارت می دهند.

در ادامه ماده مذاب ایجاد شده را روی سطح صاف، از جنس قلع می ریزند. برای جلوگیری از واکنش شیشه پنجره دوجداره طرح دار یا ساده با اکسیژن، آن را در مکانی قرار می دهند که با گاز های هیدروژن و نیتروژن اشباع شده است. سپس اجازه می دهند تا شیشه به تدریج تا دمای 600 درجه سانتی گراد خنک شود. اکنون روش ساخت شیشه طرح دار و ساده از هم جدا می شود.

برای ساخت شیشه ساده، شیشه را از روی قلع برمیدارند و روی تسمه نقاله قرار می دهند. شیشه از بین غلتک هایی که کاملا صاف هستند عبور داده می شود. همین امر باعث صاف شدن سطح شیشه می شود. این در حالی است که شیشه های طرح دار با عبور دادن شیشه از بین غلتک هایی که نقش هایی روی آن ها موجود است، ساخته می شوند. بسته به شرایط این طرح ها می توانند به یک و یا هر دو سمت شیشه منتقل شوند.

می توانید با مراحل عملیات جابجایی پنجره دوجداره نیز آشنا شوید.

5/5 - (1 امتیاز)