انواع یراق آلات پنجره دو جداره

انواع یراق آلات پنجره دو جداره

ابزارآلاتی که بوسیله فلزات ذوب شده و شکل داده شده با قالب را یراق می نامند. همیشه و در هرجایی این ابزارها برا راحت کردن کارهای روزمره در کنارمان بوده اند و هستند. برای مثال دستگیره درب و پنجره، دستگیره کابینت، شیر آب، قلاب لباس، مغزی در و ….در زندگی ما وجود دارند.

انتخاب صحیح و با کیفیت یراق آلات پنجره دو جداره می تواند تاثیر شایانی در زندگی ما داشته باشد.
از انجایی که پنجره های دو جداره با هدف عایق بودن، جلوگیری از ورود گرد وغبار و سروصدای بیرون طراحی شده اند، یراق آلات پنجره دوجداره آلومینیومی باید دارای ویژگی های خاصی باشند در ادامه مقاله به برخی از آن خصوصیات می پردازیم:

  1. تحمل وزن ملزومات: پنجره های دوجداره در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شوند به همین دلیل وزن هر لنگه بازشو با توجه به مصرف و نوع پروفیل و شیشه دوجداره آن مختلف است. بنابریان وجود یراق مناسب از اهمیت بالایی برخوردارست. نبود یراق مناسب سبب می شود لنگه از رگلاژ خارج گردد و به دنبال آن باز وبسته نمودن پنجره دوجداره مشکل می شود.
  2. ابندی کامل پنجره دوجداره: همانطور که در مطالب بالا اشاره شد از جمله ویژگی خوب پنجره دوجداره جلوگیری از ورود گرد وغبار و هوای الوده به داخل ساختمان می باشد. این مهم از طریق فیتینگ میان لاستیک آبندی و پروفیل امکان پذیراست. نبود یراق استاندارد باعث میشود تا عمل فیتینگ به خوبی صورت نگرفته و در نتیجه کیفیت عایق بندی پنجره پایین بیاید.
  3. ضد سرقت بودن پنجره دوجداره: از جمله خصوصیات اساسی در هر پنجره دوجداره ای ایمن و ضد سرقت بودن آن می باشد. این مهم نیز با انتخاب یراق مناسب برآورده می شود. طراحی و هندسه ای خاص در مکانیزم یراق پنجره ورود افراد را از بیرون را غیر ممکن می سازد.
  4. مقاومت یراق در برابر آب و هوا: بسته به نوع اب و هوای هر منطقه، جنس یراق پنجره دوجداره upvc باید بگونه ای باشد که در برابر رطوبت و هوا مقاوم باشد.
  5. کاربری آسان و روان بودن: مسلم است که یراق باید بگونه ای باشد که باز و بسته نمودن درب ها به اسانی و با کمترین فشار به دستگیره ها، صورت گیرد.
    طراح یراق ها به صورت های یراق یک طرفه، یراق دوطرفه، یراق تاشو ویراق کشویی می باشد.

یراق یک طرفه

یراق آلات پنجره دو جداره یک طرفه، دارای بازشویی یکطرفه می باشد. در این نوع پنجره باز شدن بر روی یک محور افقی می باشد. پایین بودن قمیت این پنجرها نسبت به بقیه بازشو ها، تغییر راحت لوله ها و یراق آلات مورد نیاز از جمله ویژگی های یراق یک طرفه می باشد. هم چنین از بهترین ویژگی یراق می توان به تغییرات آن اشاره نمود یعنی جهت بازشوی راست به چپ از سمت چپ به راست نیز تغییر می کند. پنجره های دوجداره با یراق یکطرفه می توانند در ابعاد گوناگون طراحی شوند و ابعاد بزرگ پنجره مشکی از بابت باز شدن آن ایجاد نمی کند.

یراق یک طرفه

یراق دو طرفه

یراق پنجره دوجداره دوطرفه بازشو، دارای بازشوی دوطرفه به همراه محور بازشونده افقی و عمودی و یک دستگیره است.

این پنجره ها معمولا در مکان هایی که نیاز به جابجایی هوا دارند مانند اشپزخانه قرار می گیرند.

از ویژگی های این مدل می توان به امنیت بالا، قابلیت رگلاژ پنجره دو جداره راحت، مخفی بودن یراق الات.

زیر محور بازشو و امنیت و راحتی باز وبسته کردن درب توسط کودکان اشاره نمود.

ساخت ابعاد بزرگ این پنجره ها، مشکلی از بابت باز شدن ایجاد نمی کند.

یراق تاشو

یراق پنجره دوجداره تاشو به صورت آکاردئونی جمع شده و در یک طرف قرارمی گیرند

این مدل یراق معمولا در پنجره هایی که عرض بیش از سه متر دارند به کار می رود.

پروفیل پنجره دو جداره  و یراق آن متفاوت و گران تر از سایر پنجره هاست.

یراق کشویی

یراق کشویی

یراق پنجره دوجداره کشویی بصورت کشو می باشد.

که در هنگام باز شدن پنجره وارد فضای داخلی نمی شود.

و جلو پرده نصب شده را نمی گیرد.

این مدل پنجره،به دلیل وجود فاصله ای که برای قرار دان ریل ها و رفت و آمد لنگه بر روی فریم در میان لنگه بازشو و فریم وجود دارد، در زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی، گرد وخاک و سروصدا بازدهی کمتری دارد، به همین سبب مهندسین و مشاوران طراحی پنجره سعی می کنند تا جایی که می توانند از این نوع بازشوها استفاده ننمایند. این پنجره ها در کشورهای اروپایی کاربردی ندارند.

5/5 - (1 امتیاز)