بررسی ضریب انتقال حرارت و صدا در پنجره دوجداره

 بررسی ضریب انتقال حرارت و صدا در پنجره های دوجداره

تا چندين سال پيش در پنجره ها تنها از شيشه تک جداره استفاده می شد، اما با مشخص شدن فوايد شيشه دوجداره و با به عرصه گذاشتن پروفيل هاي upvc استفاده از شيشه های دو جداره مقبوليت بيشتری پيدا كرد.

هم اكنون كمتر ساختمان نوسازی را مي توان پيدا كرد كه شيشه ها آن تک جداره باشند. مهمترين عامل تعويض پنجره های قديمی با پنجره دوجداره با شيشه دوجداره، كاهش رسانايی گرمايی شيشه دو جداره نسبت به شيشه تک جداره است.

نکته: هر چه ضريب انتقال گرمای يک پنجره پایین تر باشد مقدار عايق بندی آن بيشتر است.

رسانايی گرمايی پنجره یا ضریب انتقال حرارت بیانگر مقدار انرژی هدر رفته از هر متر مربع پنجره به ازای اختلاف دمای به اندازه 1 درجه سانتيگراد در بيرون و داخل منزل است که با واحد وات بر متر مربع در درجه سانتيگراد يا كلوين سنجیده می شود.

برای مثال ضریب انتقال حرارت و صدا در پنجره دو جداره باشیشه ای با ضخامت 4.6  میلیمتر و با لایه هوای گاز نجیب به ضخامت پنجره دو جداره 12 میلیمتر به میزان 2.9 وات برمتر مربع کلوین می باشد.

شدت صدا را با واحد دسی بل اندازه مي گيرند.

هرچه شدت صدا بيشتر باشد مقدار آن در مقياس دسي بل بيشتر است.

در جوامع مدرن، آلودگي صوتی يكی از معضلات تهديد كننده آرامش و آسايش بشر به شمار می رود. با استفاده از پنجره دو جداره می توان آلودگي صوتی را تا حد بسيار زيادی كاهش داد.

ضریب انتفال حرارت و صدا در پنجره دو جداره به چه عواملی بستگی دارد؟

ضریب انتقال به چه عواملی بستگی دارد؟

همانطور که در ابتدا بیان شد، افت حرارتی از پنجره با ضريب انتقال حرارت كلی پنجره بيان مي شود. و ضریب انتقال حرارت و صدا در پنجره دو جداره به عواملی چون درجه حرارت هوا، مساحت پنجره و مقدار انرژی بستگی دارد. هر چه درجه هوا کمتر ضریب انتقال حرارت بالاتر و هر چه دما بیشتر، ضریب انتقال حرارت کمتر خواهد شد. به طور مشابه هرچه مساحت پنجره بیشتر باشد، ضریب انتقال حرارت کمتر خواهد بود .
ضریب انتقال دیگری که در مبحث شیشه های دوجداره مطرح می شود، ضریب انتقال صدا می باشد.

استفاده از شیشه دو جداره، سطح صدا را بین ۲۰ الی ۳۵ دسیبل کاهش می‌دهد.

متوسط شدت سر و صدا در محیط‌های معمولی زندگی در شهرها در حدود ۶۰ الی ۷۰ دسیبل می‌باشد. از لحاظ علمی صدا با شدت ۶۰ دسیبل به عنوان صدای مزاحم و با شدت ۹۰ دسیبل مضر برای سیستم شنوایی و با شدت ۱۲۰ دسیبل بالاتر از آستانه تحمل بوده که خطرناک تلقی می‌گردد.
ضریب انتقال صدا در شیشه های دوجداره به جنس شیشه بستگی دارد.

پنجره ای با عایق شیشه ای فعال علاوه بر عایق خورشید و گرمایشی می تواند تا چهل و پنج دسیبل صدا را کاهش دهد. شیشه سکوریت به میزان33 دسیبل می تواند عایق سرو صدا باشد.

تاثیر نوع پروفیل بر ضریب انتقال پنجره دوجداره

تاثیر نوع پروفیل بر این ضریب

پنجره دوجداره آلومینیومی علاوه بر تمام مزایایی که دارد ضریب انتقال حرارتی بالایی در حدود 203 وات بر مترمربع کلوین دارد که سبب هدر رفتن انرژی در پنجره های دوجداره می شود. از انجا که الومینیوم یک فلز رسانا با ضریب انتقال حرارت بالا می باشد در نتیجه می بایست جهت عایق نمودن درب و پنجره از تیغه های پلی امید استفاده نمود. پلی امید عایقی بین جدار بیرون و جدار داخل پنجره و با عث کاهش ضریب انتقال حرارت الومینیوم از 203 به میزان زیر 4 می شود.
پروفیل به کار رفته در پنجره نیز تاثیر شایانی در مقدار ضریب حرارتی پنجره دارد. تعداد کانال ها و ضخامت دیواره ها در پروفیل upvc در عایق حرارتی بودن پنجره upvc بسیار مؤثر می باشد. به عنوان مثال پروفیل upvc پنج کاناله نسبت به 3 کاناله از عایق حرارتی بهتری برخوردار است یعنی اگر در ساخت پنجره upvc از پروفیل 5 کاناله استاندارد استفاده نمایید پنجره upvc شما عملکرد بهتری را در برابر تبادل انرژی و عایق حرارتی خواهد داشت.

استانداردترین حالت ضریب انتقال پنجره دوجداره

استاندرد ترین حالت ضریب انتقال

در دهه های گذشته به دلیل پیشرفت صنایع مسئله بهینه سازی مصرف انرژی به ویژه در مورد انرژی ها فسیلی تجدید ناپذیر مورد توجه و دغدغه بسیاری از محققین قرار گرفته است. صنعتگران در تلاش اند با ارائه روش هایی تا می تواند از اتلاف انرژهای فسیلی خودداری نمایند. طبق آخرین آمارها، حدود چهل درصد از مصرف کل انرژی کشور صرف گرمایش و سرمایش ساختمان ها می گردد .

و حدود یک سوم از این انرژی از طریق جداره های ساختمان مانند درب و پنجره ها به هدر می رود.

از این رو صنایع با محصولات با کیفیت موظف به ارائه برچسب صرفه جویی انرژی بر روی محصولا ت خود هستند.

ضریب انتقال حرارت پنجره های دوجداره بر اساس فرمول خاصی که به عوامل چون ضریب انتقال حرارت جدار داخلی و خارجی و مقاومت سطح داخلی جدار خارجی و مقاومت سطح خارجی جدار داخلی بستگی دارد، محاسبه می شود.

پس از محاسبه ضریب انتقال حرارات که با حرف U نمایش داده می شود آن عدد را با استاندارد اروپایی DIN مقایسه می نمایند. بر اساس این استاندارد اگر این عدد کمتر از 2 باشد محصول با کیفیت درجه A در حقیقت استاندارد ترین حالت ممکن مباشد و اگر این عدد بین 2 و 2.8 باشد درجه کیفیت آن از نوع B می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)